Filteren op
AKU is een Italiaans bedrijf dat werd opgericht door Galliano Bordin. Door de jaren heen is het gegroeid van een kleine werkplaats tot een groot bedrijf met meer dan dertig jaar ervaring in het ontwerpen en produceren van hoge kwaliteit trekking en buitensport schoenen. Onderzoek naar nieuwe technologieën en het ontwerpen en fabriceren van de belangrijkste modellen gebeurt in Montebelluna, Italië, een regio gekend voor haar sportschoenen.
Arc’teryx werd in 1989 opgericht in North Vancouver (Canada) door lokale klimmers. North Vancouver bevindt zich aan de voet van de Coast Mountains die niet alleen een inspiratiebron vormen voor Arc’teryx, maar ook een ruig testterrein. De kern van Arc’teryx is om producten te maken die zo goed zijn als mogelijk, die blijven presteren doorheen de tijd en boven de verwachtingen. Kortom Arc’teryx wil creëren wat nog niet bestaat.
Beal is een Frans familiebedrijf, gesitueerd in Vienne, Isère, dat werd opgericht in 1950 door Pierre en Janine Béal. Voor de eerste 25 jaar waren zij gespecialiseerd in de productie van veters en touwtjes voor jassen. Het was pas als hun zoon, Michel, mee het bedrijf instapte dat de stap naar de productie van klimtouwen gezet werd. Hun eerste klimtouw zag het daglicht in 1976 en in 1986 waren ze ‘s werelds nummer 1 producent.
Het verhaal van Berghaus begint in 1966 wanneer Peter Lockey en Gordon Davison, twee (bergbe)klimmers uit Noordoost Engeland, een winkel starten uit frustratie over het gebrek aan goed buitensportmateriaal. Deze winkel, LD Mountain Centre, was dusdanig succesvol dat ze al snel hun eigen materiaal begonnen te ontwikkelen en verkopen op basis van de noden van lokale klimmers. De hoogkwalitatieve kledinglijn die ze toen ontwikkelden werd Berghaus gedoopt en betekende meteen de start van het merk.
Bij Black Diamond draait alles rond klimmen en skiën. Ze delen dezelfde ervaringen als wij op rotsen, sneeuw en ijs en het zijn net deze ervaringen die Black Diamond ertoe aanzetten om het best mogelijke materiaal te maken voor hun wereldwijde familie klimmers en skiërs. Wat ooit startte met een hamer en aambeeld in een achtertuin is uitgegroeid tot het bedrijf dat iedereen nu kent.
BLACKYAK werd in 1973 opgericht door Tae Sun Kang in de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoen. Wat toen startte als één enkele winkel in het kledingdistrict van Seoen is intussen gegroeid tot een gespecialiseerd buitensportmerk dat niet enkel winkels in Azië heeft, maar ook een hoofdkwartier in München en verschillende Europese buitensportzaken die BLACKYAK producten verdelen.
Boreal werd in 1975 opgericht door Jesus Garcia Lopez in het stadje Villena, Spanje. De eerste producten waren een mix van verschillende outdoorstijlen, gaande van lichtgewicht trekkingschoenen tot bergbeklimmingsschoenen met kwaliteitsleer uit Noorwegen. Het heeft echter niet lang geduurd voordat ze ook klimschoenen begonnen te produceren en de dag van vandaag behoren ze nog steeds tot de top van de klimschoenenmerken.
Buff staat vooral gekend voor zijn naadloze nekwarmers die origineel ontworpen waren met als doel motorrijders extra bescherming tegen zon, wind en koude te bieden. Het merk werd opgericht door Joan Rojas, een Catalaanse zakenman en gepassioneerd motorrijder. Hij ontwikkelde de naadloze nekwarmers dus in de eerste plaats om aan zijn eigen noden te voldoen. Intussen zijn er vele verschillende modellen van deze nekwarmers met evenveel toepassingen. Bovendien heeft Buff naast nekwarmers ook mutsen, petjes, hoeden, ...
Eagle Creek werd opgericht in de San Jacinto bergen te Californië door Nona en Steve Barker. Zij hadden daar een kleine buitensportwinkel ‘Mountain People’ en hadden als doel hoog kwalitatieve reistassen te maken die reizen eenvoudiger en aangenamer zouden maken. Naar hun mening hoort een reiziger geen enkele gedachte te verspillen aan zijn bagage, maar wel aan het maken van speciale, goede herinneringen.
Åke Nordin richtte in 1960 Fjällräven op vanuit zijn kelder in zijn thuisdorp Örnsköldsvik aan de Zweedse Hoge Kust. Tien jaar voor het eigenlijke prille begin van Fjällräven maakte hij voor zichzelf een rugzak met een houten frame. Dit om aan zijn nood voor een voldoende grote, maar ook comfortabele rugzak te voldoen. Wat startte met het maken van comfortabele trekkingrugzakken is uitgegroeid tot het produceren van rugzakken, kledij, tenten en slaapzakken. Bovendien wordt er ook veel aandacht besteed aan duurzame productontwikkeling zodat nog menig wandelaar kan genieten van de prachtige natuur.
HANs WAGner is geboren in 1896 in Jetzendorf, Bavaria. In 1921 opende hij zijn eigen atelier in Vierkirchen – het Hanwag hoofdkwartier bevindt zich nog steeds hier. In dit atelier produceerde en herstelde hij schoenen. Een lokale handelaar ontdekte in 1922 de goede kwaliteit van Hans’ schoenen en besloot ze te verkopen. Door de jaren heen is dit kleine atelier verder uitgegroeid tot het hoge kwaliteitsschoenenmerk dat we nu allemaal kennen.
‘Hilleberg AB’ werd in 1971 opgericht door Bo Hilleberg, een professionele boswachter die oorspronkelijk voornamelijk focuste op het maken van uitrusting voor bosbouw en slechts beperkt op tenten. Na zijn huwelijk met Renate, die de door Bo ontworpen tenten kon naaien, werd de focus verlegt naar tenten wat leidde tot ‘Hilleberg the Tentmaker’: een top tentenmerk waar familie en business nog steeds sterk verweven zijn.
Hydro Flask is gevestigd in Bend, Oregon, met een woestijn ten oosten en de bergen ten westen van de stad. De Hydro Flask technologie past bij deze locatie: het houdt je koude dranken urenlang ijskoud en je warme dranken dampend warm. Dus of je nu de woestijn intrekt of de bergen, een Hydro Flask isolatiefles komt sowieso van pas!
Icebreaker werd in 1995 te Nieuw-Zeeland opgericht door de toen 24-jarige Jeremy Moon met als doel het maken van outdoorkledij die minder afhankelijk is van petrochemische vezels, voor een duurzamere toekomst voor ons en voor de planeet. Toen icebreaker startte, werden synthetische stoffen nog algemeen gebruikt en was het een opgave om mensen te overtuigen van de voordelen van merinowol. Tegenwoordig zijn de merinowollen T-shirts en het thermisch ondergoed niet meer weg te denken.
Bij Jack Wolfskin hebben ze zich voor de productontwikkeling verplicht tot functionaliteit: alle producten moeten beschermen, warm en droog houden en bovendien comfortabel zijn. Dit alles op een betrouwbare manier vele jaren lang. Al sinds de oprichting in 1981 is duurzaamheid, respect voor de diversiteit van de natuur en van alle levende wezens in die natuur van groot belang. Met andere woorden: Jack Wolfskin zet zich in om de aarde te beschermen, ze willen haar beleven en met iedereen delen. ‘At home outdoors!’
In 2001 brachten Dwight Aspinwall en Perry Dowst een revolutie teweeg in het koken in de buitenlucht door een snel, compact en efficiënt vuurtje te ontwerpen dat de wereld nog nooit gezien had: de allereerste Jetboil. Intussen zijn er al verschillende modellen op de markt en blijven de ‘Jetboil-ingenieurs’ zoeken naar innovatieve technologieën.
La Sportiva werd opgericht in 1928 door Narciso Delladio die klompen en lederen schoenen maakte voor de boeren en houthakkers in de Fasse en Fiemme valleien (Dolomieten, Italië). Na de oorlog was de vraag naar zijn schoenen dusdanig groot dat hij extra werknemers moest inhuren: de goede naam van ‘Calzoleria Sportiva’ had de grenzen van de vallei overgestoken. Tegenwoordig produceert La Sportiva schoenen voor allerlei outdoor activiteiten, gaande van klimschoenen tot trailrun schoenen tot ‘summit boots’ voor expedities in bijvoorbeeld de Himalaya. Bovendien produceren ze nu ook technische kledij voor lopers, klimmers en alpinisten.
LOWA werd in 1923 opgericht in het Duitse dorp Jetzendorf door Lorenz Wagner, zoon van de dorpsschoenmaker Johann Wagner. Het succes begon zuiver met de productie van bergschoenen. Over de jaren heen werd Lowa één van de marktleiders in de Duitstalige landen en in de BeNeLux. De schoenen worden bovendien volledig in Europa geproduceerd!
Mammut staat voor Zwitserse kwaliteit, voor een hoge performantie en voor een berguitrusting die lang meegaat. Het merk startte als een kleine touwenfabrikant in 1862 en groeide door de jaren heen tot het merk dat u nu kent. Mammut heeft tegenwoordig niet enkel touwen in collectie, maar ook (alpine) kleding, schoenen, slaapzakken, rugzakken en nog veel meer.Ook deel van de collectie is Eiger Extreme: de top-alpine lijn van Mammut. Deze hebben wij apart ingedeeld met als ‘merk’ Mammut Extreme.
Mammut staat voor Zwitserse kwaliteit, voor een hoge performantie en voor een berguitrusting die lang meegaat. Het merk startte als een kleine touwenfabrikant in 1862 en groeide door de jaren heen tot het merk dat u nu kent. Mammut heeft tegenwoordig niet enkel touwen in collectie, maar ook (alpine) kleding, schoenen, slaapzakken, rugzakken en nog veel meer. Ook deel van de collectie is Eiger Extreme: de top-alpine lijn van Mammut. Hieronder vindt u de producten uit deze top lijn die wij op voorraad hebben.
De geschiedenis van Meindl loopt ver terug: in een document gedateerd op het einde van de 17e eeuw wordt Petrus Meindl genoemd als eerste schoenmaker in Kirchanschöring. In 1928 legt Lukas Meindl (7e generatie Meindl schoenmaker) de eerste steen voor het eigenlijke merk ‘Meindl’. Door de jaren heen is Meindl verder gegroeid tot een nu alombekend wandelschoenenmerk dat meer dan een miljoen paar schoenen per jaar produceert en een betrouwbare metgezel is voor je voeten eender waar ter wereld je gaat wandelen/trekken.
Millet’s geschiedenis start in 1921 wanneer Marc Millet en zijn vrouw een atelier oprichten in Saint-Fonts, nabij Lyon, voor winkeltassen en rugzakken. In 1928 verhuisden ze naar Annecy en in 1934 maakten ze hun eerste rugzak met een frame. Wanneer in 1945 Raymond en René Millet hun ouders opvolgen, begint Millet met de ontwikkeling van rugzakken voor in ‘de hoge bergen’. Millet groeit vervolgens door de jaren heen uit tot het technische buitensportmerk dat we nu kennen en dat veel meer in zijn gamma heeft dan rugzakken.
Larry Penberthy richtte in 1969 Mountain Safety Research op met als doel het verbeteren van de veiligheid van klimmateriaal. De drijvende brandstof was de simpele overtuiging dat beter, veiliger en betrouwbaarder materiaal de sleutel is tot grotere avonturen. Ook nu vormt MSR een hecht team dat geobsedeerd is door het ontwerpen van de meest betrouwbare, hoogwaardige uitrusting mogelijk.
On werd in januari 2010 formeel opgericht in de Zwitserse alpen door voormalig professioneel atleet Olivier Bernhard en zijn vrienden David Allemann en Caspar Copetti. Het doel was, en is nog steeds, het gevoel van lopen te veranderen. Alles werd gebaseerd op één radicaal idee: zachte landingen gevolgd door explosieve starts. Of zoals ze het bij On noemen: 'lopen op wolken'. Een maand na deze formele oprichting wonnen de prototypes de 'ISPO BrandNew Award', één van de meest belangrijke prijzen voor innovatie in sport.
Mike Photenhauser richtte in 1974 Osprey Packs op in California, hij ontwierp en fabriceerde de op maat gemaakte technische rugzakken zelf met de hulp van één enkele naaimachine. Over de jaren heen groeide dit kleine éénmansbedrijf uit tot het huidige Osprey dat nog steeds innovatieve, technische rugzakken van hoge kwaliteit produceert. Deze rugzakken kan je tegenkomen op de hoogste bergen, de meest verlaten eilanden en overal daartussen.
Patagonia is niet gewoon het zoveelste kledingmerk voor de buitensporter. Ze beseffen dat al het leven op aarde met uitsterven wordt bedreigd als we verder blijven doen zoals nu en dat het hoog tijd is voor actie. Patagonia gebruikt dus al zijn middelen – de handel, investeringen, hun stem en hun verbeelding – zo goed mogelijk om hier iets aan te doen.
Het is de missie van Petzl om innovatieve materialen en technieken te creëren die het mogelijk maken om je op een veilige manier voort te bewegen in verticale omgevingen (klimmen, speleologie, werken aan windmolens, …), alsook om je weg in het donker te verlichten. In onze collectie bevinden zich zowel producten ontworpen voor klimmen en speleologie (sport) als producten speciaal ontworpen voor de industrie (professioneel gebruik).
Het verhaal van Rab begint in 1981 op de zolder van een klein huis in Sheffield waar Rab Carrington de eerste slaapzak maakte die zijn naam zou dragen. Handgestikt en ontworpen volgens zijn ervaring van jaren gespendeerd in de bergen. Nu, tientallen jaren later, kunnen deze duurzame ontwerpen overal ter wereld gevonden worden, overal waar er avontuurlijke individuen de elementen trotseren. Bovendien produceert Rab tegenwoordig veel meer dan enkel slaapzakken, zoals bijvoorbeeld (technische) kledij.
Sea te summit heeft een cultuur van design-perfectionisme met als doel ingenieuze, functionele en bovendien mooie producten te ontwikkelen. Ze zijn vanuit hun West-Australische basis uitgegroeid tot een bekroond merk dat in meer dan 60 landen wordt verkocht. Hun oorspronkelijke ethos ‘uitrusten en inspireren’ leidt nog steeds tot de ontwikkeling van lichtere, beter gemaakte en beter presterende producten voor outdoorliefhebbers en actieve reizigers overal ter wereld.
The North Face begon in 1966 als een klein bergsportwinkeltje in North Beach, San Francisco. In 1968 zetten ze de stap om niet enkel bergsportmateriaal en -kleding te verkopen, maar om het ook zelf te ontwerpen en maken. Over de jaren heen groeide The North Face verder tot een buitensportmerk met een uitgebreide collectie kleding, uitrusting en schoenen. Ze blijven innoveren en grenzen verleggen volgens hun alomgekende motto: Never Stop Exploring.
In 1971 kwamen een toevallige mix van werkloze ingenieurs, een lekkende mat met schuim en de droom van een betere manier om onder de sterren te slapen samen om onze manier van buitenleven voor altijd te veranderen. Jim Lea, Neil Anderson en John Burroughs wisten als klimmers dat lange dagen alleen maar langer worden gemaakt door een slechte nachtrust. Een betere slaapmat was de oplossing om dat te veranderen. Deze combinatie van wetenschap en de wens om het meeste uit elk moment buitenshuis te halen, creëerde ‘s werelds eerste zelfopblazende luchtmatras en die combinatie is vandaag de dag nog steeds de brandstof van Therm-a-Rest.
Trangoworld is een Spaans buitensportmerk genoemd naar de befaamde Trango Towers. De geschiedenis van het merk gaat ver terug en start in 1928 met de oprichting van het radiostation ‘Sport Radio’ in Zaragosa. Vandaag de dag is het een buitensportmerk met een breed gamma aan producten gaande van kledij tot rugzakken. Ze staan vooral sterk in het produceren van buitensportkledij, wij hebben vooral hun broeken in ons gamma.
[fau ` de:] is de Duitse uitspraak van de initialen van de oprichter zijn familienaam: Albrecht von Dewitz. Hij richtte Vaude in 1974 op vanuit een oude hop schuur. Vaude ontwerpt, produceert en verkoopt technische kledij, rugzakken, slaapzakken, tenten, schoenen en campingaccessoires. Haar visie is om duurzaam te zijn, zowel objectief als meetbaar. Uiteraard is het voor ons onmogelijk om alle Vaude producten in huis te hebben. We hebben voornamelijk tenten en een aantal rugzakken op voorraad en vanaf zomer 2020 ook een beperkt aanbod aan kledij.
Woolpower produceert warm ondergoed uit hun in eigen huis ontwikkelde materiaal ‘Ullfrotté Orginal’. Dit materiaal werd in 1970 ontwikkeld in samenwerking met de Zweedse strijdkrachten die op zoek waren naar warm, duurzaam en makkelijk te onderhouden ondergoed. Al Woolpower’s producten worden geproduceerd in hun eigen fabriek in Östersund, Zweden. Het zijn eerlijk geproduceerde producten die bovendien op de minst milieubelastende manier gemaakt zijn.