Filteren op

Categorie

Merken

Maat

Prijs

€ 0 - € 105

Inlegzolen

InlegzolenEr zijn 12 producten

Subcategorieën

  • Inlegzolen

    Meestal hebben we enkel oog voor de kwaliteit en toestand van de buitenzool van onze wandelschoenen, maar de binnenzool (inlegzool) is zeker niet minder belangrijk. Inlegzolen kunnen verschillende functies hebben zoals: comfort, ondersteuning van je voet, extra demping, vochtabsorptie, opvulling van de schoen bij smalle voeten.

    Welke inlegzolen schaf je best aan?

    Als je wandelschoenen koopt, zitten hier standaard (uitneembare) inlegzolen in. Ze zorgen voor extra comfort, maar niet voor extra ondersteuning van je voeten. Denk bij de aanschaf van zolen steeds na over het soort wandelingen dat je er op gaat maken. Wandel je veel door ruig terrein, dan kan het raadzaam zijn om wat dikkere inlegzolen te kiezen die de schokken wat beter dempen. Voor winterse wandeling zal een isolerende zool dan weer voor extra warmte zorgen.

    Inlegzolen verminderen klachten

    Stabiliserende of corrigerende inlegzolen bieden extra ondersteuning en demping, én vermijden vaak blessures of pijnlijke voeten bij het wandelen. Gebruikers van dergelijke inlegzolen melden vermindering van een groot aantal klachten zoals: hielspoor, scheenbeenvlies ontsteking, knobbels (hallux valgus), kramp onder de voet, brandend gevoel onder de bal van de voet, zwarte teennagels, blaren, gezwollen enkels, drukpunt op de grote teen en heup-, knie- of rugklachten.

    Tips

    - Heb je reeds steunzolen, zorg dan zeker dat je ze mee brengt wanneer je nieuwe wandelschoenen komt kopen. Bij een verkeerde maat kan de zool in de schoen gaan schuiven, met blaren als gevolg. Een corrigerende inlegzool maakt dat je mogelijk iets hoger in de schoen kan komen te zitten. Nieuwe schoenen pas je dus best met je eigen steunzolen in de schoen.
    - Niet alleen de buitenzool is onderhevig aan slijtage. Versleten zolen geven minder demping en absorberen minder vocht.
    - Bij corrigerende inlegzolen neem je best een gewenningsperiode in acht. De eerste 5 à 10 dagen draag je de zolen 2-3 uur per dag.
    - Bij ernstige afwijkingen van je voet, aanhoudende pijn of blessures, raadpleeg je best een gespecialiseerde sportpodoloog of orthopedist.