PATAGONIA
Patagonia is opgericht door Yvon Chouinard wiens carrière in de buitensportwereld begon met het maken van slaghaken. In 1965 richtte hij samen met Tom Frost het merk Chouinard equipment op, voor verscheidene jaren hét merk voor klimmateriaal. In de jaren zeventig werd er dan stapsgewijs kleding aan de collectie toegevoegd en na verloop van tijd is Patagonia hier dan uit voortgegroeid.
Er zijn 109 producten.
W Cap Cool Daily Graphic Shirt - SubBlue
PATAGONIA
Beperkt beschikbaar
W LW A/C Shirt -Good Times Evening Mauve
PATAGONIA
Beperkt beschikbaar
W Amber Dawn Dress - Flwr Pwr Lght Plume
PATAGONIA
Beperkt beschikbaar
W Point Peak Trail Pant - Smodler Blue
PATAGONIA
Beperkt beschikbaar
PATAGONIA
1% voor de planeet
Sinds 1985 zegt Patagonia 1% van zijn omzet toe aan het behoud en herstel van de natuurlijke omgeving. In 2002 gingen ze nog een stap verder: de oprichter van Patagonia, Yvon Chouinard, en Craig Mathews, eigenaar van Blue Ribbon Flies, richtten samen een non-profitorganisatie op om andere bedrijven aan te moedigen hetzelfde te doen. Kort gezegd is ‘1% for the Planet’ een alliantie van bedrijven die de noodzaak inzien om de natuurlijke omgeving te beschermen. Ze zijn bezorgd over de sociale en milieueffecten van de industrie.
Milieuvriendelijke productie
Een deel van de winst afstaan voor natuurbehoud en bescherming lost natuurlijk het probleem van vervuilende productieprocessen niet op. Patagonia werkt nauw samen met zijn partners om de milieuschade van hun kledingproductie te verminderen en ze houden hun leveranciers aan de strengste milieunormen. In de loop der jaren heeft Patagonia zich toegelegd op tal van initiatieven om de milieu-impact van het bedrijf te verminderen. Op vlak van productie gaat dit dan over het gebruiken van biologisch geteelde katoen tot het vergroten van het gebruik van gerecycleerde materialen. En ze blijven zoeken naar manieren om de milieu-impact te beperken zonder in te boeten aan kwaliteit.
Sociale verantwoordelijkheid
We mogen ook onze medemens niet vergeten! Net als vele andere merken produceert Patagonia zijn kleding niet zelf, maar werken ze samen met andere bedrijven over de hele wereld voor de productie. Om de impact op de werklieden en de gemeenschappen zo goed mogelijk te analiseren en te managen heeft Patagonia een ‘social-responsibility’ programma uitgewerkt. Het doel is om niet enkel schade te beperken, maar om ook echt een positief effect te hebben op de mensen die met het bedrijf in aanraking komen.